
Brobygget 1923
Fakta om Forsmo-Hotingbanan hämtad från:
http://www.jarnvag.net/index.php/banguide/banor-norrland/forsmo-hoting
”Historia
Banan byggdes och ägdes från början av staten. 1915 hade Hoting i Ångermanlands nordvästra hörn fått järnväg i form av Inlandsbanan söderifrån. En kort tid senare beslöts att även bygga en tvärgående förbindelse från Hoting för att underlätta transporter av skogsprodukter direkt ut till kusten via Ådalen. Anslutningspunkten kom att bli Forsmo på Stambanan genom övre Norrland. Mellan Forsmo och Hoting anlades 16 trafikplatser. Den naturliga start- och ändpunkten för banans tåg har dock från början varit järnvägsknuten Långsele 15 kilometer söder om Forsmo. År 1925 stod banan klar och öppnades för både person- och godstrafik.”
”Den 1 december 1925 råder inga tveksamheter. Självaste kung Gustav V har tagit sig upp till Ådalen och åker jungfruresa på Forsmo- Hotingbanan. I Röån råder 30-gradig kyla men givetvis är det ändå fullt med folk på stationen.
För åldermannen Jacke Danielsson blir det en stor dag. Han är den ur folkhopen som får kliva fram och skaka hand med monarken uppe på plattformen. Övriga bybor står i stram givakt. Kungen uppträder så kamratligt att Jacke släpper loss. Med hundskinnshandsken pekar han bort över snöfälten mot en grå backstuga vid skogsranden och förkunnar stolt “I ´n dänn stuga, som syns väst i backen, där borta bor jäg!” Och majestätet såg ut att vara minst lika stolt över torparens borg som torparen själv”(ur Röåborna. Jerker Sjödin)

Statsbanan Forsmo – Hoting. Ett godståg med ett E2-lok som dragkraft har just passerat den 25 meter höga bron över Röån. Foto på 1950-talet Sven Thelberg, samling Sveriges Järnvägsmuseum.

Foto Christer Fredriksson 5 maj 2009

Bernt Talbrant 29 maj 2011
Över Röån. Det är SJK:s utflyktståg 69252 med Örnsköldsviks Järnvägssällskaps Y8 1135+UBF7Z 2095+Y6 773 som rullar över bron.
”Nedläggning av persontrafiken
Ursprungligen drogs både person- och godståg givetvis av ånglok, i godstågen inte minst typ E. Persontrafiken började utgöras av rälsbussar från 30-talet, först den klassiska Hilding Carlsson-bussen och på 50-talet den lika klassiska Y6-typen. 1980 gick den första turen med Y1-motorvagn, som sedan användes i persontrafiken de sista åren fram till dess nedläggning 1985. Godstågen började dras av diesellok på 50-talet och då främst typ T21. Sedan banan rustats upp och bl a fått högre axellast kom T43 och T44 att användas.
Trafik
Ingen ordinarie persontrafik förekommer. Godstrafiken utgörs främst av timmertåg från terminalen i Hoting. Tågen körs sedan 2007 av Hector Rail och dras normalt av ett modernt diesellok typ 941.”(www. Jarnvag.net)

Ett av de dagliga timmertågen från Hoting till Forsmo korsar Röån i juli 2003. Dragkraft är T44 277 och 374. Foto Mattias Eriksson
Slutligen två bilder av Jubileumståget 12 augusti 2006. då byn firade sitt 250-årsjumileum

Jubileumståget foto Jonny Viklund

Jubileumståget Foto Jonny Viklund
/Tarabrita