Arkiv för maj, 2012

Hur mår ån?

fredag, 25 maj, 2012
Röåöring

Röåöring

Röåns FVO har av Länsstyrelsen beviljats bidrag för att inventera Röån och därefter, med resultatet av denna inventering som grund, utarbeta åtgärder för att främja fisket i ån. Röån har en lokal öringstam, som tyvärr verkar ha minskat betänkligt i såväl antal som storlek. Det är för att om möjligt få svar på frågan om varför detta sker och om någonting kan göras för att förbättra situationen, som Röåns FVO sökt bidrag.

Erik Sjölander (Fisk och Vattenvård i Norrland AB) har tillfrågats och  förklarat sig villig att utföra detta arbete. Tillstånd för elfiske har erhållits och fältarbetet planeras preliminärt till 6-10 augusti. Erik Sjölander har ett gediget CV och har bl.a. utrett nedre Ångermanälvens förutsättningar  för fiskvandringar och naturlig reproduktion, som utfördes under 2011 och nyligen presenterades på seminarium i Sollefteå.

 Tack Mikael (Viklund) för den fina bilden!

/Tarabrita

KAN DU SE DETTA UTAN ATT GRÅTA?

torsdag, 17 maj, 2012

 http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/193197/

Englar med skit på vengene

(Änglar med skit på vingarna)

Jag såg detta skakande naturprogram från norska NRK (2006) och blev så fruktansvärt drabbad. Se hela filmen ända till slutet!

Ca 25 minuter tar den och det är 25 minuter, som sätter outplånliga spår.  Det är Statkraft, som står bakom örnmördaränglarna i Smöla. 

/Tarabrita

PINSAMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

onsdag, 16 maj, 2012

http://svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/det-gick-inte-att-forhandla?%26_suid=124

/Tarabrita

Järnvägsbron över Röån

onsdag, 9 maj, 2012
Brobygget 1923

Brobygget 1923

Fakta om Forsmo-Hotingbanan hämtad från:

http://www.jarnvag.net/index.php/banguide/banor-norrland/forsmo-hoting

”Historia

Banan byggdes och ägdes från början av staten. 1915 hade Hoting i Ångermanlands nordvästra hörn fått järnväg i form av Inlandsbanan söderifrån. En kort tid senare beslöts att även bygga en tvärgående förbindelse från Hoting för att underlätta transporter av skogsprodukter direkt ut till kusten via Ådalen. Anslutningspunkten kom att bli Forsmo på Stambanan genom övre Norrland. Mellan Forsmo och Hoting anlades 16 trafikplatser. Den naturliga start- och ändpunkten för banans tåg har dock från början varit järnvägsknuten Långsele 15 kilometer söder om Forsmo. År 1925 stod banan klar och öppnades för både person- och godstrafik.”

”Den 1 december 1925 råder inga tveksamheter. Självaste kung Gustav V har tagit sig upp till Ådalen och åker jungfruresa på Forsmo- Hotingbanan. I Röån råder 30-gradig kyla men givetvis är det ändå fullt med folk på stationen.

För åldermannen Jacke Danielsson blir det en stor dag. Han är den ur folkhopen som får kliva fram och skaka hand med monarken uppe på plattformen. Övriga bybor står i stram givakt. Kungen uppträder så kamratligt att Jacke släpper loss. Med hundskinnshandsken pekar han bort över snöfälten mot en grå backstuga vid skogsranden och förkunnar stolt “I ´n dänn stuga, som syns väst i backen, där borta bor jäg!” Och majestätet såg ut att vara minst lika stolt över torparens borg som torparen själv”(ur Röåborna. Jerker Sjödin)

Godstraffik

 Statsbanan Forsmo – Hoting. Ett godståg med ett E2-lok som dragkraft har just passerat den 25 meter höga bron över Röån. Foto på 1950-talet  Sven Thelberg, samling Sveriges  Järnvägsmuseum.

Foto Christer Fredriksson  5 maj 2009

Foto Christer Fredriksson 5 maj 2009

 

Bernt Talbrant 29 maj 2011

Bernt Talbrant 29 maj 2011

Över Röån. Det är SJK:s utflyktståg 69252 med Örnsköldsviks Järnvägssällskaps Y8 1135+UBF7Z 2095+Y6 773 som rullar över bron.

”Nedläggning av persontrafiken

Ursprungligen drogs både person- och godståg givetvis av ånglok, i godstågen inte minst typ E. Persontrafiken började utgöras av rälsbussar från 30-talet, först den klassiska Hilding Carlsson-bussen och på 50-talet den lika klassiska Y6-typen. 1980 gick den första turen med Y1-motorvagn, som sedan användes i persontrafiken de sista åren fram till dess nedläggning 1985. Godstågen började dras av diesellok på 50-talet och då främst typ T21. Sedan banan rustats upp och bl a fått högre axellast kom T43 och T44 att användas.

 Trafik

Ingen ordinarie persontrafik förekommer. Godstrafiken utgörs främst av timmertåg från terminalen i Hoting. Tågen körs sedan 2007 av Hector Rail och dras normalt av ett modernt diesellok typ 941.”(www. Jarnvag.net)

  

 

Ett av de dagliga timmertågen från Hoting till Forsmo korsar Röån i juli 2003. Dragkraft är T44 277 och 374. Foto Mattias Eriksson

Slutligen två bilder av Jubileumståget 12 augusti 2006. då byn firade sitt 250-årsjumileum

 

Jubileumståget  foto Jonny Viklund

Jubileumståget foto Jonny Viklund

 

Jubileumståget   Foto Jonny Viklund

Jubileumståget Foto Jonny Viklund

 /Tarabrita

Nytt vindkraftprojekt i Ångermanland till salu!

lördag, 5 maj, 2012

Fy, vilket bakslag. Tur att man bor mitt i naturen så man slipper gå ut;

Tranor i snön

Tranor i snön

Nedanstående annons är hämtad från Nordanvind vind AB/ Väktaren Vind AB:s hemsidas arkiv

http://nordanvind.eu/?cat=31

”NordanVind vindkraft AB och Väktaren Vind AB

Nytt vindkraftprojekt i Ångermanland till salu.

Bygglov finns för fem vindkraftverk, total effekt 10MW

Bygganmälan inlämnad; klart för byggnation.

Fritt att välja tillverkare av verken.

För närmare platsbeskrivning och övriga upplysningar var vänlig fyll i kontaktformuläret nedan.

När du har fyllt i dina uppgifter, Klicka på skicka”

 Det är liksom inte ett konkurslager av försvarets långkalsonger det gäller. Det är allas vår rätt till det Ångermanländska (i detta fall) landskapet. Det är i grunden allemansrätten. Jag har svårt att tänka mig tydligare praktexempel på kapitalistisk utsugning än detta, som helt ogenerat pågår framför våra ögon. Vad säger de politiska partierna? Var är demokratin? Var är medbestämmanderätten för oss som bor här? Var är insynen?

Räven raskar över snön

Räven raskar över snön

 Jag är fullständigt övertygad om att räven håller med mig.

/Tarabrita